De trofee voor de Speler van de Maand en nog veel meer: op bezoek bij Marco Caspers

De trofee staat al klaar in zijn kamer. Een transparante ster met het logo van ZZ Leiden op een groenblauwe voet. Een metalen plaatje op de voet maakt duidelijk voor wie deze award bestemd is: Emmanuel Nzekwesi. De Blauwe Brigade op bezoek bij Marco Caspers van Dimarco, waar ze mooie dingen maken, onder andere de prijs voor de Speler van de Maand.

Trots geeft Marco een rondleiding door zijn pand aan de Nieuwenhuizenweg, waar hij en zijn medewerkers vorig jaar naartoe zijn verhuisd. Op een computerscherm is een nieuw ontwerp in de maak. 3D-printers, van groot tot klein, zijn druk aan het werk. Ook de freesmachine zoemt er op los. “We kunnen hier bijna alles maken”, zegt Marco, en hij wijst naar een vitrine met daarin een zeer uiteenlopende collectie awards, prototypes, maquettes en andere modellen.

Dingen bedenken en maken zit Marco in het bloed. “Ik ben in 1993 met niks begonnen. Ik maakte van alles voor de reclamewereld, gewoon thuis. Tegenwoordig kun je in reclamefilms heel veel animeren, maar in de jaren negentig moest je alles met de hand maken. Als je een Milky Way in een bak melk wilde laten vallen voor een reclamefilmpje, dan moest dat allemaal met de hand gemaakt worden.”

Steeds meer klanten klopten bij hem aan om iets bijzonders te laten maken. Hij was 20 jaar geleden een van de eersten in Nederland met een 3D-printer. Die kostte toen ongeveer een ton. “Dat was een enorme investering, die ik niet direct heb terugverdiend, maar wel indirect. Veel klanten kwamen naar mij toe kwamen omdat ze wisten dat ik zo’n ding had. Niet altijd kon ik ze helpen met iets uit de 3D-printer, maar dan vond ik wel een andere oplossing voor ze.”

Van idee tot uniek product

Inmiddels telt zijn bedrijf verschillende merken, waaronder AwardGuru, ChocoGuru en AcrylXL. “We werken vooral voor bedrijven. Ze benaderen ons met een idee, bijvoorbeeld voor een award voor medewerkers, wij maken een voorstel en een offerte en de week erop kan de klant het gevraagde al in huis hebben. We maken awards, maar ook displays, decorstukken voor voorstellingen, replica’s van beelden met behulp van een 3D-scanner, chocoladerepen met een logo, van alles”, vertelt Marco.

Heeft zijn bedrijf last van de coronacrisis? Dat valt mee. “In het begin van de crisis kwam alles met een klap tot stilstand, maar daarna begon het vrij snel weer op gang te komen. Je merkt dat veel bedrijven met awards en andere presentjes hun medewerkers op een voetstuk willen zetten in deze moeilijke tijden. Daarvoor kunnen ze bij ons terecht”, aldus Marco.

Sponsor

De awards die zijn bedrijf maakt, brachten hem ook in aanraking met ZZ Leiden. “Ik ben sponsor geworden nadat ik door het bestuur benaderd werd met de vraag of ik awards voor sponsors van de club kon maken. Ik had vroeger niet zo veel met basketball, maar inmiddels vind ik het een erg leuk spelletje.”

Groot voordeel volgens Marco: je zit er met je neus bovenop. “Het veld is niet zo groot en je zit niet ergens bovenin weggestopt in een skybox ver van het veld. Ik heb stoelen achter de bank van ZZ Leiden. Het is mooi om van dichtbij te zien hoe de coach te werk gaat. Zo’n team is eigenlijk ook een klein bedrijf waar iemand leiding aan geeft.” Marco gaat meestal met zijn vrouw naar de Vijf Meihal. “Zij vindt het ook erg leuk, vooral als spelers van shirt wisselen”, zegt hij met een lach.

Hij mist, net als de andere fans, de hete avondjes in de Vijf Meihal met volle tribunes. Naar de livestream kijkt hij bijna nooit. “Zonder publiek is het allemaal toch behoorlijk anders. Je mist de sfeer in de hal.” Maar het is even niet anders. En hij heeft lof voor de bestuursleden van ZZ Leiden: “Ik vind het knap hoe ze de club door deze moeilijke tijd loodsen.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *